Kun Kapua tuli AO Lappiaan
Harkitessani osallistumista Kapua 2023 Malawi -hankkeeseen, tiedostin, että aikani ja voimavarani ovat rajalliset. Pohdin, että ainoa tapa järkeistää resurssieni käyttöä, oli yhdistää hyväntekeväisyystyö tavalla tai toisella päivätyöhöni eli liiketoiminnan opettamiseen Ammattiopisto Lappiassa. Mitä enemmän asiaa ajattelin, sitä houkuttelevammalta tuntui ajatus kokeilla näiden kahden sektorin koplaamista.
”Ammatillisen koulutuksen tavoitteena on kehittää opiskelijan ammatillista osaamista sekä kasvua sivistyneeksi ihmiseksi ja yhteiskunnan jäseneksi.” Sitaatti on Opetushallituksen nettisivulta. Ei ole yhtä oikeaa konstia tai menettelytapaa, miten toteuttaa tavoitteen ensimmäinen osa, opiskelijan ammatillisen osaamisen kehittäminen. Minun keinoni on lyhyen tietopuolisen johdannon jälkeen päästää luokkahuoneeseen sen ulkopuolinen maailma tosielämän esimerkkeineen, ongelmineen, tarpeineen ja toiveineen.
Kapua Lappian joulumyyjäisten hyväntekeväisyyskohde
Liiketoiminnan Markkinointiviestinnän ja sisällöntuotannon tunneilla syksyllä 2022 jaoin opiskelijat kolmeen ryhmään. Yksi kolmesta tosielämän toimeksiannosta oli Tapaus K eli Kapua 2023 Malawi -hankkeen tiedottaminen, markkinointi ja varainhankinnan suunnittelu. Sitä työsti seitsemän opiskelijaa.
Kapua soveltuu liiketoiminnan opetukseen mm. seuraavien kysymysten muodossa: Miten lisätä ihmisten tietoisuutta ja herättää heidän mielenkiintoaan hanketta kohtaan? Ketkä kuuluvat potentiaaliseen kohderyhmään varainhankintaa ajatellen? Miten tehdä lahjoittamisesta mahdollisimman helppoa ja houkuttelevaa? Mitä lahjoittaja saa vastineeksi lahjoituksestaan? Opiskelijat selvittivät myös ammattiopiston eri alojen halukkuutta valmistaa tuotteita hyväntekeväisyyteen. Vastakaikua pyyntöön tuli opiston puualalta, joka lahjoitti opiskelijoiden tekemiä kännykkätelineitä Kapualle myytäväksi.
Kaikki Markkinointiviestinnän opiskelijani yhdistivät voimansa Ammattiopisto Lappian ensimmäisten joulumyyjäisten järjestämisessä. Myyjäiset olivat kaikille avoimet, ja myyjiä houkuteltiin niin koulun sisältä kuin ulkopuolelta. Opiskelijat hoitivat tiedottamisen koulun sisäisissä kanavissa, somessa ja paikallislehdessä sekä tekivät ja jakoivat tulostettuja mainoksia kauppojen ilmoitustauluille ja lähialueen postilaatikkoihin. Marraskuun viimeisenä päivänä järjestettyyn tapahtumaan vuokrattiin puolen sataa pöytää. Joulumyyjäisten pöytävuokrat samoin kuin myyntipalvelujen tuotot (jos myyjä ei itse päässyt paikalle, liiketoiminnan opiskelijat hoitivat myynnin maksua vastaan) ohjattiin lyhentämättöminä Kapualle. Kapualla oli joulumyyjäisissä luonnollisesti myös oma pöytä, jossa kaksi liiketoiminnan opiskelijaa myi Kapuan lakuja, kahvia ja muita tuotteita.
Ystävänpäivän tuplahyvää lähelle ja kauas
Kevättalvella 2023 kaksi liiketoiminnan opiskelijaa tekee työelämässä oppimistaan (tutumman kuuloisesti työharjoitteluaan) Kapualle. Lisäksi yhden opiskelijan harjoittelu liittyy välillisesti Kapuaan. Suoritettavat tutkinnon osat ovat Markkinointiviestintä ja sisällöntuotanto sekä Tapahtumatuotanto. Liiketoiminnan opiskelijat järjestivät 14.2. Ystävänpäivä-tapahtuman Lappian Kahvila-Puoti Purnukassa. Tilojen somistukseen osallistui myös kuvataidealan opiskelijoita. Päivän aikana tunnelmaa nostattivat musiikkialan opiskelijoiden live-esitykset.
Varainhankintaa Kapualle tehtiin myymällä etukäteen oppilaitoksen sisällä opiskelija- tai työkaverille annettavia Ystävänpäivän lahjoja. Lahjan antaja sai päättää, saako vastaanottaja tietää lahjoittajan nimen vai jääkö se salaisuudeksi. Lahjan saajalle lähetettiin ilmoitus, että häntä odottaa yllätys Kahvila-Puoti Purnukassa. Opiskelijat uurastivat monta päivää kiinnittäessään sydämiä ja ystävyysaforismeja suklaasuukkoihin sekä askarrellessaan sydänrasioita, joiden sisään sujautettiin mariannekarkkeja ja aforismeja. Lahjojen menekkiä oli vaikea etukäteen arvioida. Ystävänpäivän aattona sydänrasiat oli loppuunmyyty, mutta kaupasta ostamistani 125 mansikkasuukosta puolen sataa uhkasi jäädä perheeni syötäväksi. Loppurutistus oli vaikuttava: kaikki pikkumakeat lahjat saatiin myytyä.
Erilaisia tavoitteita ja onnistumisen mittareita
Miten paljon olemme tähän mennessä saaneet koulussamme toteutetuilla tempauksilla kerättyä rahaa Kapualle? Joitakin satasia, ei tuhansia. Itsetehtyjen tuotteiden ja palveluiden hinnoittelu on ollut tasapainottelua toivotun tuoton ja asiakaskunnan oletetun maksukyvyn välillä. Mukana olevat opiskelijat ovat saaneet määritellä hintatason niin, että se istuu opiskelijabudjettiin. Kaikilla pitää olla varaa ja mahdollisuus osallistua hyvän tekemiseen.
Kapua 2023 Malawi -hanke kerää rahaa Malawin tytöille luodakseen heille edellytyksiä elämisen arvoiseen elämään. Tavoite on minulle tärkeä. Pyrkiessäni yhdistämään vapaaehtoistoiminnan ja oppimisen asetin kuitenkin toiminalle myös muita kuin euromääräisiä tavoitteita. Koen, että yhtä tärkeä kuin varainhankinnan lopputulos, on se prosessi, jossa opiskelijani oppivat ideointia, organisointia, tiimityötä, viestintä- ja vuorovaikutustaitoja sekä saavat kokea onnistumisen ja pystyvyyden tunteita.
Palaan vielä Opetushallituksen tavoitteen asetteluun: ”Ammatillisen koulutuksen tavoitteena on kehittää opiskelijan ammatillista osaamista sekä kasvua sivistyneeksi ihmiseksi ja yhteiskunnan jäseneksi.” Määritelmän loppuosa jää tässä blogitekstissäni kokonaan käsittelemättä.
Siinäpä minulla aihe, johon palata seuraavassa blogivuorossani ;o)